1. De unde a apărut pasiunea ta pentru rock știind că ai avut o educație "clasică" ? Hm... Amintiri din copilărie de Ion Creangă: nu știu alții cum sînt, dar eu eram copil, la Școala de muzică, studiam vioara cu voioșie și credeam orbește ce-mi spuneau profesorii mei. La un moment dat, prin clasa a zecea, am început să-mi pun întrebări mai serioase despre muzică; întrebarea cea mai gravă era dacă muzica simfonică este viabilă sau nu; dacă reflectă ea viața, așa cum o văd eu în jur, sau este ceva ce aparține trecutului. Așa am auzit că mai există în jur și alte feluri de muzică, muzica rock fiind prima care se oferea comparației. De fapt, ascultasem ceva Beatles și Stones, dar nu eram deloc impresionat. Punctul de "no return" a fost cînd am ascultat pentru prima dată cîntecul "DonŽt Bring Me Down", al grupului The Animals. Era ceva atît de urît, încît am rămas cu gura căscată și am decis: ceva atît de frumos n-am mai auzit vreodată, asta este muzica mea pe care doresc să o fac de azi înainte. Tot ce a urmat, a fost consecvența logică a acelei decizii. Evident, astăzi gîndesc cu totul altfel, dar ce să fac? Naivă sau nu, a fost decizia mea și trebuie să mă împac cu ea. 2. Nu ți-a fost frică de exmatriculare, știind că mulți dintre conservatoriștii care optau pentru muzica rock au avut de suferit? Nu, eram prea copil să-mi pun asemenea probleme. De fapt, am și fost exmatriculat o dată, dar asta s-a întîmplat din vina mea și nu din alte motive. Tocmai intrasem la Conservator; eram deja în grupul Sfinx și m-am hotărît, dacă tot sînt într-un asemenea grup, să învaț să cînt la ghitară de-adevăratelea. Mi-am amenajat un pat în sala noastră de repetiție, n-am mai dat pe acasă și nici pe la Conservator; acolo dormeam, mîncam și tot timpul studiam la ghitară. Zi și noapte. Evident, după cîteva luni de absență, m-au zburat afară din Conservator și am revenit după un an - dar între timp, cîntam la ghitară de-adevăratelea :-) 3. Care au fost primele trupe românești pe care le-ai "descoperit" și cum ți s-au părut la o prima audiție? Prima trupă românească pe care am auzit-o a fost Sincron. Nu știu în ce măsură era interesantă muzica lor, dar felul cum cînta Sandu Arion la ghitară era cu siguranță foarte interesant. Chiar și azi îl consider interesant. Următoarea trupă pe care-am ascultat-o a fost Olimpic 64 și am rămas un fan al lor pînă la desființarea grupului. 4. Bibi Ionescu declara cândva că ai învățat ghitara în doar șase luni. Este adevărat? Nu. Am învățat ghitara în două săptămîni, prin corespondență ;-) Hm... problema nu se pune așa simplu. Nu uita că eu veneam de la Școala de muzică, deci aveam o cu totul altă bază de plecare decît cineva care pleacă de la zero. E ca limbile străine: cu cît vorbești mai multe, pe următoarea o înveți tot mai ușor. Ceea ce însemnau șase luni pentru mine, nu era același lucru cu ceea ce însemnau șase luni pentru cineva cu totul străin de meserie. Mai e adevărat și faptul că am din naștere un anumit IQ - nu prea scăzut - care de obicei ajută și el în asemenea ocazii. Și mai depinde ce înțelege fiecare prin "a învăța". Dacă e să fiu cinstit, încă mai învăț ghitara și acum; și sper să n-o învăț vreodată complet :-) 5. Ce au însemnat pentru tine "experiențele" Dacicus, Memphis și Cărăbuș? Foarte mult. Erau primele mele trupe. Erau primele mele semne de independență. Ele m-au format uman. Cu mulți dintre foștii mei colegi din aceste trupe sînt și acum prieten, după atîția ani. Cînd am intrat la Dacicus, știam două acorduri, Mi major și La major - și nu aveam o ghitară proprie. Tot în acel timp, am fost luat "cu forța" de marele Micu Lazarovici, profesorul de ghitară al celebrului Alecu Rădulescu, și dus într-un studio de imprimare, după principiul "dar o să fac eu față, nea Micule?"-"Ai de ales: sau faci față, sau te zbor afară". N-am avut prea mult de ales, a trebuit să fac față. Aceea a fost prima mea imprimare ca ghitarist. Cum vezi, acele "experiențe" au însemnat enorm pentru mine. Acel gentleman, Micu Lazarovici, a refuzat să-mi dea vreo lecție de ghitară, dar m-a dus în studio, în "groapa cu lei". Așa erau oamenii pe vremea mea. 6. Ce "scule" foloseai la vremea respectivă și cum au evoluat ele în timp? Foloseam scule foarte proaste, și ele au evoluat în timp devenind mai bune :-) Eu eram un copil foarte sărac. Foarte, foarte sărac. Prima mea - absolut a mea - ghitară mi-am făcut-o cu mîna mea - evident, ajutat de Bibi Ionescu care mai făcuse asemenea obiecte. Cu timpul, am început să avem instrumente mai bune. Le-am plătit în sînge, ca toți ceilalți din acele vremi. Mi-amintesc de un noroc unic: la un moment dat, pe la începuturi, am fost angajați să cîntăm la un party la Ambasada USA - și cînd a venit momentul discuțiilor financiare, i-am spus jenați ambasadorului: noi nu vrem bani, dar n-ar putea el să ne ajute să ne procurăm un difuzor de bass? Ambasadorul era om de cuvînt: ne-a ajutat. Peste o lună, aveam în mînă un loudspeaker JBL, nou-nouț și strălucitor. A fost primul nostru difuzor profesional. Am cîntat toată trupa, 7 oameni, pentru un difuzor. Așa erau timpurile pe vremea mea. 7. Cum ai găsit Sfinx-ul atât la primul, cât și la cel de-al doilea "contact" cu el? Hm... n-am lipsit din Sfinx decît o scurtă perioadă, deci n-am avut cum să-i găsesc schimbați prea tare. 8. Ce anume te-a determinat să devii muzician rock profesionist și să renunți la cariera de violonist? Cum am mai spus, în naivitatea mea, alegerea era serioasă și a fost făcută din motive artistice. Îmi căutam propria identitate. La acel moment credeam că în muzica rock există un anume adevăr și o anume viață, pe care nu le mai găseam - sau credeam că nu le mai găsesc - în muzica simfonică. Între timp, gîndesc cu totul altfel, dar pe atunci așa credeam. 9. Care dintre muzicienii afirmați în rock-ul românesc în anii '60 - '70 te-au impresionat în mod deosebit? Greu de spus. În București, toți eram de fapt o "gașcă", ne cunoșteam, unii eram colegi - așa că nu mai putea fi vorba de a fi impresionat de ei, nici de a-i impresiona. Doar îi vedeam zilnic și eram martor la nașterea ideilor lor, cum și ei erau martori la nașterea ideilor mele. Învățam unii de la alții. Era ceva obișnuit să treci pe la prieteni pe la repetiție, ca să dai bună ziua și să mai vezi cum merg treburile pe la ei. Dintre cei din alte orașe, cu siguranță am fost impresionat de Ovidiu Lipan și de grupul Chromatic din Cluj. 10. Consideri ca în alte condiții politice muzica rock din România ar fi avut mai multe șanse de afirmare pe plan internațional? Nu. Dar nu vă faceți sînge rău despre asta. A fi "afirmat pe plan internațional" nu e nici pe departe o chestie așa importantă. Și dacă e să fac o prezicere: dacă vreodată o trupă românească se va "afirma pe plan internațional", asta nu se va întîmpla deoarece ei cîntă extraordinar sau au cîntece extraordinare. Se va întîmpla din motive care n-au de-a face cu muzica. 11. Cu ce impresii ai rămas de la primele doua ediții ale festivalului Club A? Primul festival nu l-am văzut, dar la al doilea am participat. Pentru acea vreme a fost uluitor. Să fii împreună cu toate celelalte formații era un sentiment tare frumos. Cînd la gala finală am avut probleme cu un cablu, Nicu Covaci a sărit pe scenă și mi l-a înlocuit. Eu însumi, în timpul concertului grupului Chromatic, eram "urechea din sală": le făceam semne din sală cum să corecteze sunetul. Așa funcționau lucrurile între noi pe vremea aceea :-) 12. Cum s-au născut "Languir me fais", "Șir de cocori" și "Blues absurd"? Cum s-a născut "Languir" n-am de unde să știu, că n-am fost acolo cînd l-a compus Enescu. Cît despre celelalte... nu prea e nimic interesant de povestit. Așa făceam noi muzica. Ce vrei, "miștocari de București". Nu voiam s-o facem așa, așa ieșea ea. De altfel, nu cred că dacă omul vrea - sau își face planuri - să facă muzica într-un anumit fel, va ieși ceva mai bun. Muzica se naște "în stomac", nu în creier. Creierul doar educă stomacul. Despre "Blues absurd" am o amintire foarte frumoasă, hai s-o povestesc. Piesa era în așa fel construită, că în mijlocul piesei Marian Toroimac se scula de la tobe și făcea un lung solo de pian. Acum între noi, că Marian nu aude: Marian avea un fel de-a cînta la pian... cum să-l calific?... foarte personal, destructiv și spectaculos. Bănuiesc că nici el însuși nu prea înțelegea ce cînta, dar asta nu dăuna lucrurilor. După un solo de pian cîntat de Marian, nu prea se încumeta vreun pianist să se așeze la pian. Ei bine: vine festivalul, noi participăm, cîntăm printre altele și "Blues absurd", Marian face solo-ul său, luăm premiile de rigoare - și după festival primesc un telefon de la Oschanitzki - mare onoare - care mă invită să luăm masa împreună la restaurantul Berlin. Oschanitzki fusese membru în juriul festivalului și pe vremea aceea era considerat "eminența cenușie", "ultima instanță" etc. Muzicianul prin excelență. Tremurînd de emoție, mă prezint la întîlnire, petrec cu gentlemanul o seară minunată, vorbim despre muzică, gentlemanul ne laudă piesele (ceea ce pentru mine însemna mai mult ca toate premiile luate) - iar la despărțire, mă trage spre el și-mi șoptește la ureche, "să n-audă nimenea": "Psst, și te rog fă-mi o mare, mare favoare: data viitoare, nu-l mai lăsa pe omul să se așeze la pian, că e o jignire pentru muzică!" Da... așa cînta Marian la pian... pînă și Oschanitzki, guru-ul pianului, s-a speriat de el :-)))) 13. Exista o competiție reală între trupele acelor timpuri sau erați prieteni și vă stimați reciproc? Cum vedeau celelalte trupe problema, nu știu. Dar cu cele cu care eram prieteni, eram prieteni. Și ne stimam reciproc. Competiția nu excludea prietenia. 14. Ce-i determina pe unii muzicieni să aleagă "calea barurilor sau a spectacolelor de revista", iar pe alții să "lupte" cu numeroasele șicane ale autorităților? Pe ambele grupe: foamea. 15. A propos de "șicane", când te-ai izbit pentru prima dată de o "talpă" pusă de autorități și în ce-a constat ea? Mai bine să povestesc despre ultima izbire. Ne-au chemat să cîntăm la Sala Palatului, într-un "concert de împăciuire", trupe rock, Orchestra Radio etc. Dezastrul a început la repetiția de sunet, cînd ne-au văzut cum ducem pe scenă niște mastodonți de boxe. Imediat a venit un gentleman de la cultură ca să ne interzică să punem boxele proprii: sau scoatem afară boxele alea mari și periculoase, sau nu mai cîntăm. Nici o problemă pentru noi, ce-am avut și ce-am pierdut: "Sandu! afară cu boxele! și cu noi tot afară, că uite, nu mai cîntăm!" "Foarte bine, nu cîntați!" a zis amenințător omul de la comitet; dar între timp, i-a șoptit cineva la ureche că treaba nu e așa simplă; dacă nu cîntă Sfinx, nu se știe cum va reacționa publicul care, în mare măsură, pentru Sfinx vine la spectacol. Lucrurile au escaladat, eu tunam și fulgeram împrejur, "ce, vine un bou de la cultură să... lasă-mă domne, ce te bagi? nu te-am făcut bou, deși ești! vorbesc cu colegul meu, ce tragi cu urechea?!" - și toate astea în public, sub ochii uimiți ai Orchestrei Radio, pentru care un asemenea mod de a discuta cu politrucii de la partid era cu totul neobișnuit - și care ne încurajau pe tăcute. Mai cu ceartă, mai fără ceartă, omul a găsit o metodă să ne facă să nu plecăm, dar totuși să-și salveze onoarea într-un fel: ne-a dat voie să punem boxele noastre, dar cu condiția "dar nu tare, stiți! uite, pe fotoliul acela va sta tovarășa Gîdea, și dacă e tare se supără! Vreți să se supere tovarășa Gîdea, ministrul Culturii?" "Nuuuu, cum o să vrem asta? promitem că va fi încet! ca un cîntec de leagăn!"....dar omul nu observa cum între timp Sandu deja măsura unghiurile cu metrul și întorcea cele două movile uriașe de boxe în așa fel încît sunetul plecat din ele să se încrucișeze exact pe acel fotoliu, unde seara era așteptată tovarășa:-)) Ei bine, vine seara, apare tovarășa, începe concertul, vine rîndul nostru... Prima piesă a noastră era "Din nou acasă", care începe foarte încet; la un moment dat, apare un solo lung de synthesizer, care și el începe tiptil-tiptil - de, să n-o supărăm pe tovarășa! - dar crește... crește... CREȘTE... apare al doilea synthesizer... CREEEȘȘȘTEEE (între timp, la consola de mixaj Sandu nu mai prididea să crească și el volumul) ...și totul se termină cu o explozie uriașă, apocaliptică. Noi aveam în boxe niște becuri de protecție, care erau "ultima siguranță" - cînd era distructiv de tare, se ardeau ele întîi, ca să nu se ardă difuzoarele. Ei bine, la acea explozie s-au ars becurile în jumătate din boxe, așa tare a fost. Mare noroc a avut tovarășa cu viața dînsei sexuală săracă; căci dacă nu, avea acolo pe loc o naștere prematură. În orice caz, a tras o sperietură zdravănă, a părăsit furibundă sala și a dat ordin ca "această formație Sfinx să fie ștearsă din viața muzicală românească". Fraților, cînd dădea Suzana Gîdea un ordin, nimeni nu cîrtea, căci era prietena "celeilalte tovarășe". În cazul nostru, a cîrtit cineva: mi s-a șoptit că Sile Dinicu și Laurențiu Profeta au amenințat cu demisiile dacă ni se întîmplă nouă ceva (respectul meu etern pentru amîndoi, ceea ce au făcut a fost extraordinar) - și uite așa, astăzi nu sînt la canal, ci la rîul Isar:-) Dar n-a lipsit mult. 16. Ce însemna pentru voi cenzura? Vă determina să căutați "mesaje" încriptate? Cam care erau acestea în textele, muzica sau show-urile Sfinx? Cenzura era omniprezentă. Orice spectacol era mai întîi "vizionat" de tovarășii. "Cînd începeți turneul, Nae?" "Poimîine avem Vizionarea":-) La un spectacol de teatru trebuia să ai grijă ca eroul pozitiv să intre și să iasă din scenă printr-o anumită parte, căci partea cealaltă te-ar fi dus cu gîndul la "pleacă pe la vest" sau cam așa ceva. Era ridicol. La "Lumină lină" i-a deranjat versul "Trei oameni vor veni să-l vadă" - că de, "trei" e mistic, tovarăși. Ne-au impus modificarea absurdă "MULȚI oameni vor veni să-l vadă" - ceea ce era atît de stupid, că am acceptat pe dată. "Cîntecul blazatului" a devenit "Fiii soarelui". Dar cea mai stupidă întîlnire cu cenzura s-a întîmplat unui alt grup. Pe vremurile de început exista un grup numit "Entuziaștii" :-) care la un moment dat voiau și ei să scoată un disc mic; pentru asta compuseseră un cîntecel nostim și inofensiv, despre tineret și muzică: "la-la-la etc, muzică cu orice preț" - sau așa ceva. Dar ochiul vigilent veghea! Băieții au fost chemați la interogatoriu. Nu cacofonia "...că cu..."deranja partidul. Alta era problema. "Ia spuneți, tovarăși, cum vine asta? Cum adică "muzică cu orice preț"? CHIAR CU PREȚUL TRĂDĂRII PATRIEI SOCIALISTE????" 17. Se vorbește despre o listă, elaborată de autoritățile vremii, a circa 400 de cuvinte interzise a fi folosite în textele rock. Este adevărată această listă, și dacă da, cam care erau cuvintele interzise? Eu n-am văzut o asemenea listă, dar desigur, nu aveai voie să pronunți cuvîntul "cenzură", de exemplu :-) Nici măcar cuvîntul "rock", sau "folk" nu erau prea iubite. De ce crezi că a inventat Păunescu termenul "muzică tînără"? 18. Crezi că existau anumite personaje care prin poziția pe care-au avut-o au făcut mult rău rock-ului românesc? Poți numi câteva? Nu pot numi pe nimeni. Pentru mine, cei responsabili cu cultura aveau niște fețe cenușii și uitam numele lor o clipă după ce terminam conversația cu ei. De altfel, toți se numeau Oiescu, Bouleanu, Hidosu sau alte asemenea nume cu vechi tradiții culturale. 19. Au existat infiltrări ale trupelor rock cu "tovărășei cu ochi albastri"? Desigur. Pe unul dintre ei am avut onoarea să-l suport ani de-a rîndul, în grupul Sfinx. ? Dacă da, numește-mi, dacă vrei, câțiva sau eventual explică-mi cam care era rolul lor. Pe omul meu îl chema Cernea. Ce rol avea, nu știu. De pildă, a avut rolul să mă urmărească pînă la frontiera germană ca să mă prindă să nu fug. Cu două mașini au gonit după mine. Cred că omul avea și un grad - în orice caz, mi s-a povestit că o săptămînă înaintea revoluției din România, individul a pariat cu niște gentlemen: a spus că "va fi o revoluție, care va începe pe data cutare și se va termina pe data cutare" - și a cîștigat pariul. Nu cred că orice ciripitor de duzină ar fi avut acces la asemenea informații. Precis individul avea un grad sau era mafiot de cercuri înalte. 20. Consideri că ar folosi la ceva "demascarea" așa de târzie a acestora? Da. Ar fi ridicol să știm adevărul despre ei și totuși să nu-i demascăm. Prea ar fi viața nedreaptă. 21. Ce-au însemnat pentru tine perioadele "experimentale", "Duhul aurului" și colaborarea cu Teatrul "Bulandra"? Viață. Inspirație. Munca alături de Dorin-Liviu Zaharia a fost foarte interesantă, iar omul te inspira prin simpla prezență, darmite cînd mai și deschidea gura. Iar despre perioada de la "Bulandra" - a fost o mare școală pentru noi. Mare, uriașă cinste să fim acolo, cot la cot cu oamenii de frunte ai teatrului românesc. Nu oricine se poate lăuda că l-a avut pe Liviu Ciulei - cu care e o cinste pînă și să respiri aerul în aceeași încăpere - ca regizor sau pe Toma Caragiu, domnul Rebengiuc, Mariana Mihuț, Ogășanu, Moțu Pittiș... să-i mai numesc?... ca parteneri de spectacol. Cred că e cea mai mare cinste pe care am avut-o în viața mea. 22. Căutai "forme" noi de prezentare a muzicii sau erai și tu preocupat de ideea de "operă rock" care-i obseda pe Tudan, Brandes sau Covaci? Nu căutam nimic, eu în general găseam :-). Totul se năștea. Cum am mai spus, nu cred că dacă "intenționezi" să creezi ceva într-un anumit fel, ceea ce creezi va fi mai bun. Poate cel mai clar a spus-o Worringer (citez din memorie): "Care e diferența dintre MANIERISM și STIL? MANIERISM este ceea ce apare într-o operă de artă potrivit voinței creatorului ei, iar STIL este ceea ce apare fără voia lui, și de multe ori împotriva voinței lui". Adînci cuvinte - cel puțin pentru mine. 23. Au existat trupe de dincolo care-au inspirat anumite piese Sfinx? Evident. De pildă, întregul disc "Zalmoxe" este într-un fel răspunsul nostru (imperfect, timid, din toată sărăcia noastră) la discul "Olias of Sunhillow" al lui Jon Anderson. Încă și astăzi, pentru mine "Olias" este cel mai bun disc scos vreodată de cineva pe această planetă. 24. În general, se poate vorbi despre o anumită "intelectualizare" a rock-ului românesc din perioada post "beat" și pâna la explozia "hard"? Poate că da; în orice caz, pe vremea aceea și noi, și publicul nostru, mai deschideam din cînd în cînd cîte o carte. 25. Care este povestea celebrei "scânduri muzicale" și a lui "bibi sinthesizer"? "Scîndura" poate fi auzită pe "Zalmoxe", în piesa "Peștera". Era scîndura de călcat rufe a soției mele. Din ea am construit ceva asemănător cu o combinație de sitar și vina: lipisem un fretboard de ghitară pe partea de jos, unde sunetul de sitar era dat de niște pînze de bomfaier tăiate și îndoite cu talent:-) - iar pe partea de sus aveam vreo treizeci de corzi "de simpatie", care vibrau prin rezonanță. Cine mă vedea prin tramvai cu cămașa necălcată, uite, acum știe de ce. "Bib-synthesizer" a fost o poreclă a primului nostru synthesizer, construit de Bibi. "Ce, ei au Moog-synthesizer? Și noi îl avem pe al nostru: Bib-synthesizer!" :-). Legenda spune că Bibi l-a construit împreună cu mine. Nu e adevărat. Eu eram doar "omul de Hei-Rup!"..."Hai Bibane, bagă mare! Bravo, așa e bine! Mai pune un condensator! Hai, mai iute, că uite, mîine-poimîine primește Spitzi de la Phoenix un synthesizer, ce, vrei să aibă ei primii?" La primul concert cînd l-am folosit încă nici nu era gata, se dezacorda grav de tot de la temperatură, așa mare era graba. Pînă la coadă, nici nu mai știu dacă Spitzi l-a primit pe al său înaintea noastră, sau totuși al nostru a fost primul synth auzit vreodată în România. Nici Spitzi nu mai știe. Dar nici nu mai contează. 26. Tu, care în show erai destul de liniștit, uneori aproape apatic, cântai și Balada lui Ciprian Porumbescu când evoluai cu vioara așezată pe spate. Ce reprezenta acest "număr": o simplă demonstrație de virtuozitate sau o formă de protest scenic? Eram și eu un "miștocar de București". Ce protest, vere? Cum a zis și Seneca: "Qui protest" ;-)... pentru cei mai criticarzi: de fapt este "Qui prodest" - dar semnul ";-)" se cheama "emote" și înseamnă bășcălie. De fapt nici nu era o demonstrație de prea mare virtuozitate. La Conservator se făceau chestii și mai iscusite. Mai glumeam și noi cîteodată, viața era oricum tristă. 27. Ce ascundeau desele evadări "belgiene" ale Sfinx-ului din perioada 1974 - '82: simple "șușe" sau uneori erau și concerte sau turnee serioase? Uite, să-ți descriu cum arăta, de pildă, "șușa" de la Charleroi, ca să-ți deschid și ție apetitul pentru asemenea "șușe". Șase luni de zile am cîntat într-un cabaret. De la 8 seara pînă la 6 dimineața. Zilnic. Fără zi liberă. 10 ore în picioare. Încontinuu. Fără nici o pauză - cel mult 10 secunde între piese. Era interzis să părăsim scena, darmite să fumăm. Pe cine mai are chef de rîs, îl invit să facă și el asemenea "șușe". Din acei sărmani bani agonisiți mi-am cumpărat niște scule, săpun și hîrtie higienică. Aveam altă alegere? 28. Cam care ar fi "evenimentele" din "viața" Sfinx-ului care ar trebui amintite întotdeauna atunci când se scrie sau se vorbește despre trupă? Plecarea din trupă a lui Marian Toroimac. Pentru mine, Sfinx a murit în acel moment. Tot ce a urmat a fost o lungă agonie. 29. "Lume albă" a apărut mult mai târziu decât ne așteptam noi, cei care eram fani Sfinx, ca să nu mai vorbim de "Zalmoxe". Care au fost "culisele" celor două albume? Este adevărat că ele nu au fost acceptate în structura propusă de voi? Cine mai știe oare? Planuri sînt multe întotdeauna și nici o dată nu iese cum vrei. La "Zalmoxe" îmi amintesc de o lungă perioadă de hărțuială cu cenzura. Ani de zile. Textul le era prea mistic și prea criptic... "Cine știe ce mesaje subversive or mai fi pe acolo?". Aveau și oamenii dreptate, își apărau și ei pielea. Am cîntat "Zalmoxe" pe scenă vreo doi ani, înainte de a primi aprobarea pentru disc. 30. Exista o preferință a Electrecord-ului pentru anumite trupe? Mă gândeam acum nu neaparat la Savoy (care erau "pupilele" UTC-ului) dar și la Phoenix, Progresiv TM sau Metropol, care totuși erau rockeri "pe bune"! N-am nici cea mai vagă idee. 31. Cum ar fi arătat discografia Sfinx în condiții normale? Cred că exact cum arată acum. Limitele discografiei au fost limitele noastre. Nu Ceaușescu a fost principala frînă. Dacă am cîntat prost la ghitară pe "Lume albă", nu Ceaușescu m-a împiedicat să cînt mai bine. Și în fond, pe Ceaușescu nici nu l-am întîlnit vreodată. Ceaușescu avea alte probleme: să stăvilească ovațiile, "oh, cîtă fericire că exiști, OmCuTreiTesticole!", și să refuze atîtea titluri de "doctor menoris pausa" ce i se ofereau nevestei sale de diverse universități din republici bananiere, cu toate că ea le merita cu prisosință. L-au împușcat, au venit Noii! - dornici să se îmbuibe și ei ca el, dacă se poate, repede! în doi-trei ani! Cîntă cineva mai bine la ghitară acum? Hai să ne răspundem cu toții la întrebarea asta, fiecare în sinea lui. 32. Cum consideri activitatea Cenaclului "Flacara", ținând cont de faptul că erai unul dintre puținii muzicieni agreați de Păunescu, care ți-a respectat întotdeauna valoarea? Cu Păunescu am avut și eu anii mei de ceartă, ca toată lumea, cînd nu ne-am vorbit unul altuia. Cum a evoluat omul, nu mai știu. Aud vești zvăpăiate. Pe timpul meu, omul era OK. Nu degeaba l-a iubit atîta lume. Făceau coadă în față la Casa Scînteii, doar să-l vadă o clipă ieșind din clădire pînă la mașină. Aceiași oameni îl înjură astăzi. N-am ce zice. Pentru mine, care mă recunosc un afon la poezie, Păunescu rămîne în orice caz unul din marii poeți români. Topul meu personal - încă o dată mă scuz, nu sînt priceput la poezie! - este Arghezi - Anton Pann - Păunescu - Radu Gyr - Restul Lumii. Doar o mare scădere avea Păunescu pe vremea mea, pe care generațiile ce vin nu i-o vor ierta: era un anti-talent la ping-pong. Sorry, Grasule. Nu știai nimic la ping-pong. 33. Ai avut acel sclipitor moment folk (?!): "Noi nu ne temem/ Zece arici înamorați", în care parodiai pe față Cântarea României, cenaclurile și alți pupincuriști ai vremii. Care era "cheia" pieselor respective și cum de au scăpat vigilenței cenzorilor? Ce-i aia "pupincurist"? ;-)... Hm... poveste lungă. "Noi nu ne temem" este o parodie genială de Marin Sorescu. Am folosit-o - și nu foarte rău - în scopurile mele perfide. Am căutat să recreez, muzical, parodia din text: ostași, muncitori, țărani își dau mîna în lupta glorioasă contra omizilor ce vor să distrugă "ale noastre mere și ale noastre pere!", folosind "chimice substanțe". Am introdus tot ce se putea introduce subtil - ca de pildă, greșeli de accent, "omizi, voi ulTIMI..."cu accentul pe "-timi" - asta era sărmana mea replică la noul Imn al României, unde accentele greșite abundau: "în lupTĂ biruitor" sau "vrăjmaȘII-n luptă-i zdrobim" etc. Ceea ce am introdus intenționat fără subtilitate, au fost anumite pasaje cînd în text vorbesc omizile: "Să ne distrugă nu-s speranțe!" sau "Noi sîntem multe ca un roi!". Acele două pasaje le-am realizat muzical folosind două citate - notă de notă - din "compozițiile" unui individ numit Petre Magdin. Nici că se putea mai bună alegere decît Magdin pentru rolul omizilor. Ca o mănușă. Bucățică ruptă. Poezia "Zece arici înamorați" este scrisă de Horia Zilieru și am găsit-o în revista Urzica. După ce am rîs în hohote ore în șir citind-o, am decis să fac un cîntec pe ea. Genială poezie. Peste cîtva timp, la Iași, Horia Zilieru a venit la concertul nostru și s-a prezentat, "ce mare cinste a fost pentru el că i-am luat poezia etc." - iar eu nu mai știam cum să-i explic că de fapt cinstea e de partea mea. Minunat om. Cum a trecut de cenzură? Mulțumită redactoarei Iulia Cristea, de la Electrecord. Și la Electrecord exista o "vizionare", unde se ascultau și se aprobau (sau nu) noile producții discografice - iar Iulia a aranjat lucrurile în așa fel încît cînd a venit rîndul discului meu n-a mai fost nimeni atent la el, căci brusc sunau tot timpul telefoanele, cineva intra cu vreo problemă foarte urgentă și importantă, care cerea sa fie rezolvată NEAPĂRAT chiar acum! - așa că după terminarea discului, pe care de fapt nimeni nu l-a ascultat atent, tot ce au avut de întrebat oamenii de la cenzură a fost "asta e muzică folk?" "Da!"- a răspuns cu impertinență Iulia. "Bun" - au zis cenzorii. Așa a trecut de cenzură acest disc. La apariția pe piață... acolo n-a mai fost Iulia să protejeze. A doua zi discul a fost retras. Au venit niște gentlemen în magazine, au arătat legitimațiile și au ridicat tot stocul. Cine a apucat să-l cumpere, îl are. 34. Deși ai avut numeroase "ieșiri", totuși "fuga" ta în Germania a părut multora total nepregătită și neașteptată. Care este motivul real care te-a determinat să iei această decizie și care este povestea acestui eveniment? Hm... crezi că dacă se întîmpla "la momentul așteptat" mai avea succes? Cred că ar fi mult mai normal să mă întrebi "care NU au fost motivele?" - poate că aș găsi vreo două: n-am fugit ca să pescuiesc și n-am fugit pentru că mă rodea un pantof. Despre motivele pentru care am fugit... "You name it, I had it". Să încep să le înșir aici, n-ar ajunge toată cartea ta. Dar la urma urmei, cred că pot spune următoarele, pe care te rog să le citești atent, căci nu le-am spus pînă acum și nici nu le voi repeta vreodată. Long post ahead. Acei care mă cunosc știu cum vorbesc despre mine însumi. N-am căutat vreodată să mă pun în centrul atenției și nu cred despre mine că aș fi buricul Pămîntului. Scanda lumea în sală "Aldea, Aldea"? Eu răspundeam "Mulțumim!" Dar trăgînd o linie și adunînd: dacă mă gîndesc bine, unul ca mine nu se naște într-o țară chiar așa, zilnic și pe toate drumurile. Și înaintea mea au existat ghitariști foarte buni: nea Sandu Abramovici, Alecu Rădulescu, Gabi Mezei, Radu Mircea, Tică Brînzan. Am tot respectul pentru ei. Niște giganți; am avut ce învăța de la fiecare. Fiecare a excelat într-un anumit domeniu. Dar nu cred că vreunul dintre ei a avut chiar tot ce am avut eu de dat lumii. Cu toată modestia: întreabă-i pe ei înșiși; nea Sandu mai trăiește. Eu cred că, vorbind de cei 30-40 de ani de dinaintea mea, ceea ce spun nu e departe de adevăr. În timpul existenței mele în România, din nou nu cred că sînt mari dubii. Să mai adăugăm la socoteală vreo zece ani. Ce s-a întîmplat după plecarea mea? De atunci au trecut douăzeci de ani. Au explodat o pleiadă de ghitariști foarte buni. În primul rînd, Florin Ochescu sau Adi Ordeanu - ambii, ghitariști de mare clasă. Mai sînt și alții, mulți și buni. Dar, din nou, cu toată modestia: nici în această perioadă nu cred că vreunul din ei are de dat lumii tot ce am dat eu. Din nou, ei înșiși pot fi întrebați; știu cu siguranță ce vor răspunde. Adevărul e că n-a fost prea mult meritul meu. A fost meritul lui Dumnezeu și al părinților mei, care mi-au dat niște calități; a fost meritul profesorilor mei, care m-au învățat; a fost meritul mediului în care m-am dezvoltat. Dar uite, aceste trei perioade fac, împreună, aproape un secol. De ce, de ne-ce... fapt este că în aproape un secol, unul ca mine nu s-a născut în România. Acum vin la subiect. În momentul cînd am decis să plec, am pus toate astea în balanță: și patriotismul, și dragostea de glie, și datoria față de tineret, și prietenii. Totul. Nici nu aveam prea mare alegere; nu se știa dacă mai apuc să mai primesc viză vreodată. Era ultimul meu turneu cu Sfinx, plecarea mea din grup era de mult decisă, de mult nu-mi mai dădeam nici bună ziua cu ei - și era de așteptat ca informatorul grupului să se răzbune pe mine într-un fel; doar își vedea dispărînd vaca de muls. Am hotărît că, oricum o dai și oricum o sucești, o doză de fair-play trebuie să existe în viață. Te rog și pe tine, Nelu, și pe eventualii cititori, să-ți raspunzi (să-și răspundă) cît de onest se poate: S-a comportat România fair-play cu mine, cu unul care se naște o dată la un secol? Ce să fi ales: să mă întorc, să nu mai pot ieși vreodată nici în Bulgaria? Să fiu din nou prada fiecăruia care vrea să profite de pe urma mea? Să mă las din nou insultat de nulități ca Magdin? Să-mi spună fiecare idiot de la cultură ce să fac și ce să nu fac? Să aștept viitoarea percheziție la mine acasă, cînd gentlemen în jeep-uri militare vin, spun că ar căuta aur, dar de fapt ridică cel mai mic petic de hîrtie scrisă? (știi cum veneau? ca vulturii, deodată la toate casele noastre, la casa părinților mei, pînă și la casa bunicii - ceea ce a dus, în ultimă instanță, la moartea părinților mei)... Să văd încă o dată cum Maria pierde un copil atît de dorit, iar medicii la spital o lasă zile întregi cu copilul mort în ea, că trebuie să vină comisia să constate că n-a fost un avort provocat - ba mai fac și haz de lacrimile ei? O doză de fair-play trebuie să existe în viață, iar viața nu e nelimitată. Cel puțin viața mea. S-a comportat România fair cu mine? Eu am decis că, oricum o dau, orice motive invoc, nu s-a comportat fair; și că am de ales dacă accept asta în continuare sau nu. Las la aprecierea ta, Nelu - și a cititorilor: decideți dacă am avut dreptate. Ei bine: unei țări, care tratează un om ca mine la modul în care l-a tratat, este doar fair-play să-i spun - cu toată modestia, cu toată dragostea de glie și respectul pentru trecutul strămoșesc: "Stimată țară! Poftim de așteaptă secolul următor, și cînd se va naște din nou unul ca mine, tratează-l mai fair. Dacă nu, așteaptă următorul secol; un secol trece repede. Poate pentru o țară ca România, unul ca mine nici nu e important - și atunci, de ce toată discuția? Să ne vedem fiecare de drumul nostru, România cu gloriile ei acolo, eu, mic și neînsemnat aici, și să ne ignorăm reciproc. Așa cred eu că e fair. 35. Cum s-a simtit "fragilul" Aldea într-o lume care-i era cu totul străină? Foarte bine. Imnul acestei lumi străine este bun, că l-a compus papa Haydn. Nu e o copie de "La Marseillaise". Nu are greșeli gramaticale, ca "Trei culori" - căci textul a fost scris de von Fallersleben, care nu era un agramat. Nici nu vorbește în fiecare propoziție de "vrăjmașii zdrobiți în luptă", ci de "unitate, dreptate, libertate" și de "fapte nobile". Oamenii din această lume străină sînt și ei altfel. Scopul lor în viață nu e să-l fraierească pe Aldea. Nici să "i-o tragă", să-i "dea muie" - cum se spune în new romanian. De douăzeci de ani, nimeni nu m-a păcălit cu un pfennig. De fiecare dată se întîmplă același scenariu: livrez munca, sînt întrebat "cît primesc" - orice sumă spun, primesc dublul ei cu mulțumiri. În douăzeci de ani, un singur om îmi datorează bani. Nici nu-i mai vreau. Nu-i dau numele aici, că e persoană cunoscută ȘI E ROMÂN. Sorry. Prieteni? Am prieteni la fel de buni ca în România, care-ar sări în foc pentru mine și eu pentru ei. Respect din partea mediului? Și aici, o dată pe lună, primesc un alt disc pe care mi se dedică vreo melodie. De fiecare dată cînd apar într-un studio, se descrețesc frunțile. Să continuu? Are sens? Numai în primul meu an aici, cînd potrivit legii nu aveam drept de muncă, mi-au ieșit din mîini mai multe LP-uri decît ÎN TOATĂ CARIERA MEA DIN ROMÂNIA, prietene. Fragil-nefragil... cred că am fost suficient de clar. 36. Ce anume te-a împiedicat să cânți rock în Germania sau eventual într-o altă țară? Nu m-a împiedicat nimic. De ce ar fi trebuit să cînt rock? Mie nu-mi place Bill Halley, nici Pelvis. Eu sînt - sau încerc să fiu - un muzician, nu un rocker. Am făcut și eu multe compromisuri. Am cîntat pînă și rock, de ce nu. Dar nu "pentru totdeauna". 37. Dintre numeroasele producții care au trecut prin studioul tău, și implicit prin "mâinile" tale, de care ești cel mai mândru considerând că te reprezintă din punct de vedere muzical? Hm... greu. La fiecare producție încerc să dau tot ce pot. De asta plătește clientul. Dar cred că cel mai drag îmi e quadruplul CD "Goethes Faust", la care am lucrat mai bine de doi ani. Cum să nu-mi fie drag după atîta muncă? :-) 38. Te-ai gândit vreodata la un proiect Aldea 100%? Nu prea tare. Poate anul acesta; mi-am strîns ceva material și prietenii mă presează tot mai tare să scot ceva. 39. Nu crezi că Sfinx-ul, după plecarea ta, își încheiase "misiunea" și trebuia autodizolvat sau consideri că mai avea ceva de transmis? N-am nici o opinie. Din punctul meu de vedere, era dizolvat. 40. Ai avut posibilitatea să mai asculți câte ceva din producția ceva mai recentă din muzica rock românească. Cu ce impresie ai ramas? N-am avut prea multă posibilitate. Am ascultat o casetă cu Holograf, foarte bună..., ceva Sarmalele Reci și cam atît. Dar n-am avut ocazia să ascult nimic altceva - cu excepția cîtorva lucrări extraordinare ale lui Adrian Enescu, sau Pasărea Colibri; Vali Sterian, Nicu Alifantis și Andrieș mi-au trimis discurile lor; dar asta nu e muzică rock :-) 41. Te-ai aflat printre puținii muzicieni români care au evitat sistematic o reîntoarcere în țară, chiar una pur turistică. De ce? Evitarea "umbrelor trecutului", lipsa de timp sau pur și simplu "din scârbă"? Cred că am răspuns deja la această întrebare. Mult timp nu am plecat. Dar cînd am plecat, am plecat "de tot". Definitiv. Am plecat știind că nu mă voi întoarce vreodată. Așa va rămîne. Nu am de ce să vin în România. De fapt, România, cea pe care-o știu eu, nici nu mai există. România mea o port în suflet și nimeni nu mi-o va scoate de acolo. Hm... cum era bancul acela? "De ce nu strigi și mata "ura!" ca toți ceilalți, moșule?" "Ura o purtăm în suflet, tinere!" 42. Cum caracterizezi concertele și colaborările tale cu Gheorghe Zamfir, când se vorbea și despre un posibil turneu în România și cea cu Monteoru? Te consideri apropiat spiritual și muzical de fenomenul "world music" sau "new age"? Am participat la niște concerte cu Gheorghe Zamfir și G. Angelescu-Monteoru, la Viena și München. Pentru mine, Zamfir este și rămîne un mare artist. Cît despre new age, nu, nu mă consider apropiat. Eu sînt "old age". 43. Și totusi, pe când "Din nou acasă"? Răspunsul e dat. Interviul i-a fost acordat lui Nelu Stratone și a fost publicat în revista "Art&Roll" (din păcate, eu am găsit doar un număr, care mi-a plăcut). În siteul Silpres a fost publicat în 21 ianurie 2002, cu acordul lui Dan Aldea. Veșnica mea recunoștință! Și nu doar pentru interviu... Florin Silea |